معرفی کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ

معرفي انواع كتاب با موضوعات مختلف

معرفی کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ

۷ بازديد

کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ

کوین اندرسن و پیتر هودیس

خرید کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ

کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ، مجموعه‌ای از منتخب آثار و رویدادهای مرتبط با رزا لوکزامبورگ است که به کوشش و ویرایش کوین اندرسن و پیتر هودیس نخستین بار در سال ۲۰۰۴ انتشار یافت و بازنشر برگردان فارسی آن نیز با ترجمه‌ی حسن مرتضوی و به همت نشر ژرف زمستان ۹۸ در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. رزا لوکزامبورگ از چهره‌های برجسته‌ی ضد جنگ و از فیلسوفان و اقتصاد‌دانان پیرو مارکس بود. در کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ، منتخبی از نوشته‌های سیاسی و اقتصادی وی آمده است و هم‌چنین نقش رزا لوکزامبورگ در جنبش‌های سوسیالیستی به مخاطب نمایانده شده‌است.

ازجمله موضوعات مورد پوشش کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ می‌توان به اقتصاد سیاسی، امپریالیسم و جوامع غیر غربی، نقد اصلاح‌طلبی، سازمان و دموکراسی در مجادله با لنین و… اشاره نمود.

در ادامه‌ی مطلب قصد داریم درباره‌ی این اثر بیشتر بخوانیم.

وجه تمایز گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ از آثار انتشاریافته‌ی پیشین او

کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ مجموعه‌ی قطعی یک‌جلدی شامل منتخب نوشته‌های لوکزامبورگ است که ابتدا به انگلیسی ترجمه شد و حالا نیز ترجمه‌ی فارسی آن در دسترس مخاطب فارسی‌زبان قرارگرفته است.

آنچه سبب می‌شد این کتاب از آثار منتشرشده‌ی قبلی رزا لوکزامبورگ متمایز باشد این موضوع است که برخلاف انتشارات قبلی او از اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، این اثر حاوی چکیده‌ی قابل‌توجهی از نوشته‌های مهم اقتصادی رزا لوکزامبورگ- مهم‌تر از همه «انباشت سرمایه» (۱۹۱۳)- و نوشته‌های سیاسی وی ازجمله «اصلاحات یا انقلاب» (۱۸۹۸) نیز هست.

کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ هم‌چنین شامل متونی به قلم وی است که پیش از انتشار این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه نشده‌ بودند؛ ازجمله چکیده‌ی قابل‌توجه از مقدمه‌ی او بر کتاب اقتصاد سیاسی که در سال ۱۹۲۶ منتشر شد و یک نوشته که اخیراً یافت شده و لوکزامبورگ در آن از برده‌داری می‌گوید.

رزا لوکزامبورگ با زمان ما سخن می‌گوید

آن چیزی که سبب می‌شود رزا لوکزامبورگ در میان متفکران اصلی مارکسیستی دوران انقلاب روسیه برجسته شود، این حقیقت است که لوکزامبورگ با زمان خود ما سخن می‌گوید. میراث او با از پشت پرده درآمدن شخصیت جهانی بازار سرمایه‌داری و پذیرفته‌شدن انتقادات وارد بر قدرت بوروکراتیک در جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی بشر، آشکار می‌شود.

رزا لوکزامبورگ، پرنده‌ی پیغام‌رسان تاریخ

رزا لوکزامبورگ همچون پرنده‌‌ای پیغام‌رسان، قاره‌ها را می‌پیماید و تاریخ را مرور می‌کند تا به یادمان بیاورد حال ما جدید نیست؛ بلکه تکرار تداوم کمکش همیشگی بشر است که تنها زمینه و شدت آن کم‌وزیاد می‌شود. انتقاد‌های آتشین رزا لوکزامبورگ و روحیه‌ی سرسختانه‌ی او در زمان خودش ویژگی‌های حیاتی و لازم بودند.

در کتاب گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ، با حفظ و مراقبت از یادداشت‌های او، این بانوی متفکر بزرگ را در کمال وجود و اندیشه‌اش برای مخاطب طرح می‌کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.