معرفی کتاب سر کلاس با کیارستمی

معرفي انواع كتاب با موضوعات مختلف

معرفی کتاب سر کلاس با کیارستمی

۸ بازديد

معرفی کتاب سر کلاس با کیارستمی

انتشارات نظر

خرید کتاب سر کلاس با کیارستمی

کتاب سر کلاس با کیارستمی مدت کوتاهی پیش از مرگ وی هم‌زمان به فارسی و انگلیسی منتشر شد. پاول کرونین آن را گردآوری و ویرایش کرد و مایک لی، کارگردان بریتانیایی، پیشگفتار آن را نوشت. کتاب از زاویه دید اول‌شخص مفرد و به زبان کیارستمی نوشته‌شده است و در آن جزییات متودهای او، یادداشت‌هایی از کارگاه‌های آموزشی‌ متعدد او و رویکرد کیارستمی نسبت به سینمای شاعرانه آمده است.

نسخه‌ی فارسی کتاب سر کلاس با کیارستمی با برگردان سهراب مهدوی و از انتشارات نظر در دسترس علاقه‌مندان قرار‌گرفته‌است.

درباره‌ی نویسنده

عباس کیارستمی در سال ۱۹۴۰ در ایران و در شهر تهران دیده به جهان گشود؛ در رشته‌ی هنرهای زیبا از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و کار خود را با طراحی گرافیک آغاز کرد. پس‌ازآن در سی‌سالگی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوست و آنجا مسئولیت امور سینمایی کانون را بر عهده گرفت و همان زمان فیلم‌سازی را آغاز کرد.

 کیارستمی خالق شاهکارهای متعددی است و بسیاری او را یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای معاصر می‌دانند. او نه‌تنها در سینمای ایران، که در دنیای هنر خارج از ایران نیز از شخصیت‌های برجسته به شمار می‌آید. نمایشگاه‌های بسیاری از عکس‌ها، فیلم‌های کوتاه و اشعار او برگزارشده‌اند. کیارستمی در حیطه‌ی کاری خود از موفق‌ترین چهره‌های معاصر است و این موفقیت را مدیون باور به ذهن و خلاقیت خود است.

کیارستمی، کارگردان و معلم

عباس کیارستمی در دو دهه‌ی اخیر فعالیت خود آثار ماندگاری چون خانه‌ی دوست کجاست؟، طعم گیلاس، کلوزآپ، باد ما را خواهد برد،  زندگی و دیگر هیچ را از خود به‌جای گذاشته است. وی به‌طور مرتب در فستیوال‌های هنری حضور می‌یافت و روزهای بسیار از نزدیک با فیلم‌سازان جوان و تازه‌کار سرگرم بود و آن‌ها را در پروژه‌هایشان راهنمایی می‌کرد، دوربین به دستشان می‌داد و بیرون می‌فرستادشان و سپس نتیجه را شخصاً بررسی می‌کرد.

کتاب حاضر، سر کلاس با کیارستمی، از کنارهم قرار گرفتن یادداشت‌های وی طی حدوداً ده سال و از برگزاری کارگاه‌های آموزشی‌ متعدد گردآمده است. سر کلاس با کیارستمی عصاره‌ی تکنیک‌ها و متودهای فیلم‌سازی وی و مهم‌تر از همه پر از راهنمایی‌های مفید و الهام‌بخش برای علاقه‌مندان است.

برشی از کتاب

«دنیا فراتر از هر سرنوشت شخصی است. آن برگ بر روی درخت را روزی باد با خود خواهد برد.

نویسنده‌ای اخیراً در ایران خودکشی کرد. جسدش را در جنگل یافتند؛ آویزان بر طنابی. عکسی هم در کار بود.

اگر به گوشه‌ی دیگری از عکس نگاه می‌کردید می‌دیدید که جهان درختان، پرندگان و زیبایی پیرامونی به کار خود ادامه می‌دهد.

ما در حال گذریم.

اما ابدیت می‌ماند.

هر چیز دیگری زیادی است.»

خشت بنای ادبیات سینمایی

مایک لی درباره‌ی سر کلاس با کیارستمی این‌طور گفته: «این کتاب خشت بنای ادبیات سینمایی خواهد شد.»

این سخن درست است؛ اما این کتاب تنها ادبیات سینمایی نیست. سر کلاس با کیارستمی از فلسفه سخن می‌گوید، از زندگی، از چگونه دیدن و چگونه شنیدن و چگونه بودن. از فیلم‌سازی و سینما و شعر و عکاسی و از هنر. سر کلاس با کیارستمی از همه‌چیز سخن می‌گوید. این کتاب تنها برای دوستداران کیارستمی نیست. حتی اگر یک سکانس هم از فیلم‌های او ندیده‌اید مهم نیست. این کتاب متعلق به همه است.

کتاب سر کلاس با کیارستمی در کنار نسخه‌های انگلیسی اشعار او ازجمله در سایه‌ی درختان چاپ شد. ترجمه‌ی ترکی و چینی کتاب نیز در سال ۲۰۱۷ انتشار یافتند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.