معرفی کتاب شنگال

معرفي انواع كتاب با موضوعات مختلف

معرفی کتاب شنگال

۸ بازديد

معرفی کتاب شنگال

اثر کیو مکلیر

 

معرفی کتاب شنگال

خرید کتاب شنگال

مادر شنگال یک قاشق و پدرش چنگال است. شنگال حتی بااینکه تمام تلاشش را می‌کند درست‌وحسابی با بقیه وسیله‌های آشپزخانه جور درنمی‌آید؛ او برای چنگال بودن زیادی گرد است و برای قاشق بودن زیادی نوک‌تیز است، و هر وقت که میز شام را می‌چینند او را با بقیه سر میز نمی‌برند. شنگال همیشه احساس تنهایی و متفاوت بودن می‌کند تا اینکه کسی به خانواده می‌آید که او را همان‌طور که هست لازم دارد.

کتاب شنگال اثر کیو مکلیر رمانی است در حوزه کودکان و با تصویرگری زیبای ایزابل آرسنالت که برگردان فارسی آن با ترجمه‌ی زهره پریرخ و از انتشارات طوطی در دسترس علاقه‌مندان قرار گفته است.

شنگال و کنار آمدن با تفاوت‌ها

کتاب شنگال اثر کیو مکلیر سعی دارد گریزی غیرمستقیم داشته باشد به خانواده‌هایی چند‌ملیتی. شنگال سر میز غذا جایی ندارد تا آنکه عضو کوچولوی جدید خانواده برای صرف غذا به او نیاز پیدا می‌کند.

درحالی‌که بسیاری با آموزش مفهوم تفاوت به کودک مشکل دارند، کیو مکلیر در این کتاب به‌خوبی این مفهوم را در زبانی ساده به کودک می‌آموزد و به او یاد می‌دهد که تفاوت خوب است. نثر کتاب بسیار روان و ساده است و تصویرگری زیبای ایزابل آرسنالت جذابیت آن را دوچندان می‌کند.

بزرگ‌ترها مفاهیمی مانند جنسیت، چندملیتی بودن و تفاوت مذاهب را به‌خوبی درک می‌کنند اما چنین مفاهیمی را چگونه می‌توان به کودک آموخت؟ کیو مکلیر با استفاده نمادین از ترکیب قاشق و چنگال و شرح زندگی این موجود ناسازگار، کودک را با این فضا آشنا می‌کند؛ کودک یاد می‌گیرد که همه‌ی خانواده‌ها ساختاری یکسان ندارند و همه را صرف نظر از مذهب و جنسیت و شکل و ملیت، باید دوست داشت و پذیرفت.

برشی از کتاب

بازیگوشانه گفت:« یه کلمه‌ی دیگه بگو تا با همون شنگالی که بتانی می‌خواد از کیفش دربیاره و باهاش سس سیبشو بخوره زخمیت کنم. بتانی خیلی ناراحت می‌شه اگه شنگال جون‌جونیشو داغون کنم.»

… دی کیفش را قاپید و گفت:« شنگال دیگه چیه؟»

دهن بتانی باز ماند. «یعنی تا حالا شنگال ندیدی؟»

داسون با نیشخند گفت:« دی زیاد از خونه بیرون نمیاد.»

دی جواب داد:« خفه شو!». چنگال و قاشق را در یک دست گرفت لبخندزنان گفت:‌«تا حالا ازینا ندیدم! هه! چقد به کار میان!»

بتانی با چشم‌هایی که خوشحالی تویشان پیدا بود به داسون نگاه کرد.

«می‌تونیم نصف قاشق چنگالامونو بریزیم دور و ده تا اینا به جاشون بخریم. اونوقت دیگه هیچی کم نداریم.»

کتابی نه‌فقط جذاب برای کودکان

درست است که کیو مکلیر شنگال را برای کودکان نوشت اما تصاویر بانمک و سادگی متن کتاب به ذائقه‌ی بزرگ‌ترها هم خوش می‌آید. اگر به دنبال کتابی آموزنده هستید تا زمانی را در کنار کودک خود به مطالعه سپری کنید، شنگال را مهمان ‌خانه‌تان کنید!

اگر علاقه‌مند به تهیه این اثر هستید همین حالا می‌توانید آن را از وب‌سایت کاواک تهیه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.