معرفي كتاب شناخت طبيعت انسان

معرفي انواع كتاب با موضوعات مختلف

معرفي كتاب شناخت طبيعت انسان

۱۴ بازديد

كتاب شناخت طبيعت انسان

اثر آلفرد آدلر

خريد كتاب شناخت طبيعت انسان

آلفرد آدلر در هفتم فوريه سال ۱۸۷۰ در حومه‌ي شروين در اتريش متولد شد. او را به‌عنوان نخستين پيشگام روان‌شناسي اجتماعي (روانكاوي) مي‌شناسند كه به ارزيابي روان‌شناسي فردي و ماهيت آن مي‌پردازد.

آلفرد آدلر در كتاب شناخت طبيعت انسان، روان‌شناسي خود را به شكلي ساده بيان مي‌كند كه به گفته‌ي خود او چهل سال زمان صرف كرد تا بتواند به شكلي ساده نكته‌هاي روان‌شناسي را به مردم بفهماند. آلفرد آدلر به احساس حقارت، عقده‌هاي حقارت، عقده‌ي برتري، غايت نگري تخيلي، كمال‌يابي و سنخ‌هاي مختلف (سنخ سلطه‌گر يا حكم‌ران، سنخ گيرنده، سنخ اجتنابي) مي‌پردازد كه در منش و شكل‌گيري ماهيت انسان‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. ناگفته نماند او ابداع‌كننده‌ي نظريه‌ي «عقده‌ي حقارت» است كه منشأ آن را ناتواني در برابر احساس حقارت مي‌دانست.

انديشه‌هاي او برخلاف نظريه‌هاي زيگموند فرويد اميدواركننده بود، او با اشاره به اينكه تجربه‌هاي كودكي مهم‌اند اما انسان قرباني تجربه‌هاي گذشته‌ي خود نيست، تصوير دلگرم‌كننده‌اي به آينده‌ي بشرمي تاباند و با تأكيد بر آن‌كه هدف‌هاي آتي بهتر از رويدادهاي گذشته هستند، بر نظريه‌ي بسياري از روان‌شناسان پس از خود تأثير مي‌گذارد ازجمله آبراهام مزلو و جولين رايت. جولين رايت نظريه‌پرداز گفته است: «من تحت تأثير و بينش‌هاي او در مورد طبيعت آدمي بودم و هستم. سهم وي در اين مورد، حقيقتاً بزرگ است» برخي ديگر از روان‌شناسان بر اين عقيده‌اند كه آدلر بسي بيشتر از زمان خود بوده است، تأكيدهاي شناختي و اجتماعي او با گرايش‌هاي روان‌شناسي امروزي سازگارترند تا با روان‌شناسي روزگار خود وي. آدلر با نظريه‌ي ترتيب تولد و عقده حقارت يكي از پيشگامان روان‌شناسي فردي و اجتماعي و گروه‌درماني است.

در اين كتاب او با اين ديدگاه كه انسان‌ها از اختيار برخوردارند و مي‌توانند با اين توانايي به تغيير فرايند زندگي بپردازند به طرد جبرگرايي الگوهاي گذشته مي‌پردازد و منبع احساس‌هاي حقارت را كه منجر به شكل‌گيري شخصيت مي‌شوند را موردبررسي قرار مي‌دهد. همان‌طور كه در سبك زندگي واقعي آدلر با اين شرح‌حال روبرو مي‌شويم كه براي از ميان بردن وحشت خود از گورستاني كه در نزديكي مدرسه او بود، دوازده بار در طول قبرستان مي‌دود و بر احساس ترس خود غالب مي‌شود. درواقع او با به‌دست گرفتن سرنوشت خود به بيماري خود ريكيتس كه سبب به وجود آمدن عقده‌هاي حقارت در وجودش بود نيز پيروز مي‌گردد.

 خريد آنلاين كتاب : سايت كاواك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.