معرفي كتاب كابوس هاي بيروت

معرفي انواع كتاب با موضوعات مختلف

معرفي كتاب كابوس هاي بيروت

۱۶ بازديد

كتاب كابوس‌هاي بيروت

غاده السمان

خريد كتاب كابوس‌هاي بيروت

يكي ديگر از كتاب‌هاي خواندني در زمينه‌ي ادبيات داستاني كه قطعا براي اكثر افراد خواندنش خالي از لذت نيست كتاب «كابوسهاي بيروت» از نويسنده‌ي مشهور سوري «غاده السمان» است. اين نويسنده همواره سعي نموده موضوعات سياسي و جذاب را به صورت داستاني در قالب رمان يا داستان‌هاي كوتاه روايت كند و ‌در اين رمان با موضوع جنگ داخلي لبنان به مسائل و مشكلات اجتماعي كه در قشرهاي مختلف جامعه وجود دارد اشاره مي‌كند.

غاده السمان

غاده السمان نويسنده‌اي بود كه اولين‌بار تحت‌ حمايت پدرش كتاب‌ها و رمان‌هاي خود را در نوجواني به چاپ رساند؛ او در دمشق متولد شد و پدرش رئيس دانشگاه سوريه و وزير آموزش و پرورش بود، همواره نوشته‌هايش با تشويق‌هاي پدر همراه بود اما با گذشت چندين‌ سال او به نويسنده‌اي مشهور و ماهر تبديل شد كه كتاب‌هاي بسياري نوشته‌ است و در اكثر كشورها و به زبان‌هاي مختلف ترجمه شده است.

كابوسهاي بيروت براي اولين‌بار درسال ۱۹۷۶ به چاپ رسيد وب عد از آن به چندين زبان روسي، آلماني و … ترجمه گرديد. غاده السمان در رمان كابوس‌هاي بيروت با توجه به تكنيك‌هايي كه در نويسندگي دارد حوادث و اتفاقات را به گونه‌اي خواندني و هيجاني برجسته‌تر نموده است. همان‌طور كه از نام كتاب نيز مشخص است در داستان، كابوس‌هاي فراواني وجود دارد كه خواننده با ترس و هيجان بيشتري به خواندن ادامه مي‌دهد. او نيز هم‌چون ساير نويسندگان دنياي عرب بعد از حمله‌ي رژيم اشغالگر قدس (اسرائيل) به عرب‌ها، آثارش با تغييراتي همراه شد و در آن‌ها بيشتر به جنگ و مشكلات پيرامونش پرداخت. رمان «كابوسهاي بيروت» در حين جنگ داخلي كشور لبنان چاپ شد اين جنگ به مدت پانزده سال طول كشيد و نويسنده به خوبي زشتي‌هاي شهر بيروت و برادركشي‌ها را در زمان جنگ داخلي براي مخاطبان روايت مي‌كند.

در گزيدهاي از كتاب مي‌خوانيم :

«برادر مقتول جوانكي را كه قرار بود گوسفند قرباني باشد گرفت… دينش را به فحش كشيد. جوان جا خورد، دانشجوي فلسفه بود و به خدا اعتقاد داشت، اما همه اديان را ابزارهايي براي تقرب به خداوند مي‌دانست و هر‌گاه نياز داشت به خدا نزديك شود به اولين عبادتگاهي كه سر راهش بود مي‌رفت، چه مسجد چه كنشت. البته ترجيح مي‌داد بر كرانه‌ي دريا و به دور از هر ديواري در برابر خالقش كرنش كند. زمزمه‌هاي دعاي خويش را به باد بسپرد تا در جهان پهناور بگستراند و نقطه‌هايي تابناك بدان بيفزايد تا كمي از ظلمت نفرت و توحش مسلط بر جهان پرشروشور ما بكاهد.

كشاندندش به پياده‌رو. گفت: گناه من چيست؟ برادر مقتول عصباني بود. با عصبانيت فحش‌بارانش كرد. نزديك بود بين خودشان دعوا سربگيرد: اين‌جا بكشندش يا با خودشان ببرند؟… كدامشان بكشد؟ چطور بكشند؟ يكي‌شان پرسيد: دوست داري چطور بميري؟ گفت: دوست ندارم بميرم. يكي پيشنهاد كرد كه فوراً تيري در كله‌اش خالي كنند و پيش از رسيدن گروه دوم راه بيفتند. گفت: دوست ندارم بميرم. برادر داغ‌ديده پافشاري كرد كه كشتن جوان حق خودش است. گفت: دوست ندارم بميرم. يكي پرسيد: عضو كدام حزب هستي؟ گفت: حزب زندگي. پرسيدند: اسمت چيست؟ گفت: لبنان. از كدام خانواده؟ عرب. فرياد زدند: وقت شوخي نيست، كي هستي؟ تكرار كرد: «اسم من لبنان عرب است و نمي‌خواهم بميرم».

دربارهي نويسنده

غاده السمان نويسنده‌ي زن سوري در سال ۱۹۴۲ در دمشق به دنيا آمد پدر او دكتر احمد‌ السمان رئيس دانشگاه سوريه و در مدت زماني وزير آموزش‌ و پرورش بود او در كودكي مادرش را از دست دارد و بيش از پيش تحت حمايت پدرش بود. او در آثارش همان قدر كه به ادبيات عرب علاقه داشت از ادبيات غرب نيز غافل نبود. غاده السمان مدرك ليسانس خود را در رشته‌ي ادبيات انگليسي از دانشگاه سوريه كسب نمود و سرانجام در همين رشته دوره‌ي دكترا در دانشگاه لندن را طي كرد. او اولين رمانش «بيروت ۷۵» را در سال ۱۹۷۴ منتشر كرد و سپس در سال ۱۹۷۷ انتشارات غاده السمان را تاسيس نمود . از ديگر آثار غاده السمان مي توان به « بار ديگر عشق، شنا كردن در دريچه‌ي شيطان، شهروند مطالعه پوش، عشق از‌رگ به رگ، قبيله قرباني مي خواهد و …» اشاره كرد.

در حال حاضر كتاب كابوسهاي بيروت نوشته‌ي غاده السمان  با ترجمه‌ي احسان موسوي خلخالي توسط نشر ني منتشر‌‌ شده‌ است و مي‌توانيد اين رمان جذاب و خواندني را به قيمت ۴۶،۰۰۰ تومان به صورت آنلاين از وبگاه كاواك خريداري نماييد.

بهترین زمان سفر به بیروت

شرایط آب و هوایی بیروت با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد در تمام طول سال می توان گفت که مطلوب بوده و از ماه جولای تا سپتامبر در این شهر کاملا آب و هوا داغ و شرجی است. بهار و پاییز این ناحیه برای اغلب مردم، بهترین زمان برای سفر محسوب می‌شود، چرا که دمای هوا معتدل و بارش باران هم به ندرت اتفاق می‌افتد.

اخذ ویزای کشور عربی لبنان

اگر سفرتان با مقاصد گردشگری و تفریحی است و کمتر از ۳۰ روز به طول می‌انجامد نیاز به اخذ ویزا در ایران ندارید و می‌توانید به راحتی در فرودگاه لبنان طی مدت کوتاهی با هزینه ۳۵ دلار ویزای لبنان دریافت کنید.

معروف ترین غذاهای بیروت

۱- بابا قانوش ( Baba Ghanoush)

این غذا کمی شبیه به حُمُص است و اگر طعم حمص را دوست دارید حتما عاشق این غذا هم می شوید. باباقانوش معمولا با نان پیتا و روغن زیتون خورده می شود و چون در ترکیباتش ارده استفاده شده طعمی مشابه حمص دارد. تفاوت عمده این دو غذا این است که باباقانوش به جای نخود از بادمجان تهیه می شود و گاهی برای تزئین روی آن دانه های انار می ریزند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.